Tuesday 22 March 2016

Kesimpulan

Alam adalah segala sesuatu yang ada atau yang dianggap ada oleh manusia di dunia ini selain Allah beserta zat dan sifat-Nya. Alam semesta adalah segala sesuatu yang ada pada diri manusia dan di luar dirinya yang merupakan suatu kesatuan sistem yang unik dan misteri dan dapat dicapai oleh indera manusia yang merupakan ciptaan Allah yang diurus dengan kehendak dan perhatian Allah.


2.      Teori Big bang menyatakan bahawa alam semesta terbentuk oleh suatu ledakan besar. Pernyataan ini menyatakan bahawa terdapat permulaan pada alam semesta.
3.      Al Qur’an menerangkan bahawa yang pertama kali Allah ciptakan sebelum ada bintang-bintang dan galaksi, adalah bumi, kemudian Allah swt siapkan makanan di bumi bagi subject utama penciptaan alam semesta , iaitu manusia. Baru setelah itu Allah ciptakan langit dan bintang-bintang dalam enam masa. Seperti diterangkan dalam Surat Al A’raf ayat 54, alam semesta ini diciptakan selama 6 masa.
4.      Karakteristik integral alam ada 5, iaitu terbatas, berubah, tergantung, ditentukan, dan relatif.
5.      Tujuan alam diciptakan adalah bukan untuk dirosak, dicemari, dan dihancurkan. Akan tetapi adalah untuk difungsikan semaksimum mungkin dalam kehidupan. Tujuan alam diciptakan juga  bukan untuk disembah sebagai pertolongan. Akan tetapi adalah untuk dikelola, dan dimanfaatkan dalam kehidupan. Pada akhirnya alam diciptakan hanya sebagai fasilitator semata bagi manusia untuk mengenal dan lebih mendekatkan diri pada Allah.
6.      Mekanisme Alam (Sunnatullah) adalah ketentuan-ketentuan Allah sebagai hukum yang mengatur alam semesta ini beserta isinya. Allah menciptakan alam semesta beserta isinya dilengkapi dengan hukum-hukum (sunnatullah). Dan jika hukum-hukum tersebut dilanggar, maka alam akan hancur. Itulah hakikat sunnatullah yang telah ditentukan oleh zat Yang Maha Tinggi sebagai Sang Pencipta, Pengatur dan tempat kembali seluruh alam.
7.      Hubungan histories manusia dan alam semesta adalah terletak pada kerumitan proses permulaan keduanya ada di dunia ini. Alam dan manusia saling bergantung, alam menyediakan segala sesuatu yang manusia butuhkan, dan alam membutuhkan manusia untuk menjaga kelestariannya. Alam diciptakan oleh Allah sebagai objek untuk mengembangkan potensi dan pengetahuan yang dimiliki manusia agar mereka bisa berkembang dan memakmurkan alam, dan mengetahui tanda-tanda kebesaran penciptanya, iaitu Allah SWT.

No comments:

Post a Comment